Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Szkoła Podstawowa
im. Mieszka I w Mieszkowicach
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Regulamin Rady Rodziców

Rada Rodziców jest samorządnym organem szkoły reprezentującym rodziców wszystkich uczniów, współdziałającym z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim oraz organem prowadzącym i organem nadzorującym.

Art. 1.
Postanowienia wstępne

§ 1. 

Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej im. Mieszka I w Mieszkowicach działa na podstawie:

  1. art. 53 i 54 Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami),
  2. § 44 Statutu Szkoły Podstawowej im. Mieszka I w Mieszkowicach,
  3. niniejszego regulaminu.

§ 2.

Rada Rodziców jest samorządnym organem szkoły reprezentującym rodziców wszystkich uczniów, współdziałającym z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim oraz organem prowadzącym i organem nadzorującym.

§ 3.

Rada Rodziców podejmuje działania zmierzające do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także występuje z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw szkoły.

Art. 2.
Cele i zadania Rady Rodziców

§ 4. 

Cele działania Rady Rodziców:

  1. Pomoc w wychowaniu i wykształceniu światłego człowieka przygotowanego do życia we współczesnym świecie,
  2. Dobro ucznia i poszanowanie jego godności osobistej, która zgodnie Konwencją o Prawach Dziecka jest wartością nadrzędną i chronioną,
  3. Tworzenie wraz z innymi organami szkoły atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania,
  4. Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji zadań szkoły.

§ 5.

Kompetencje Rady Rodziców

  1. Rada Rodziców opiniuje:
    1. projekt planu finansowego składany przez dyrektora szkoły - ostateczną decyzję podejmuje dyrektor,
    2. szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników - ostateczną decyzje podejmuje rada pedagogiczna,
    3. wzór jednolitego stroju  szkolnego, noszonego przez uczniów na terenie szkoły - ostateczną decyzję podejmuje dyrektor,
    4. program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia i wychowania - ostateczną decyzje podejmuje rada pedagogiczna.
  2. Rada Rodziców występuje z wnioskiem do rady pedagogicznej o dokonanie zmian w zestawie szkolnego planu nauczania i szkolnym zestawie podręczników, z tym, że zmiana nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego, zgodnie z obowiązującym prawem.
  3. Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną:
    1. program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym, skierowane do uczniów i realizowane przez nauczycieli;
    2. program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
  4. Jeżeli rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego lub profilaktyki, to program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu ustalenia programu przez Radę Rodziców  w porozumieniu z radą pedagogiczną.
  5. Uchwały wszystkich zebrań Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów decydujący jest głos przewodniczącego rady.

§ 6.

Zadania Rady Rodziców:

  1. Pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania celów i zadań szkoły,
  2. Współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły,
  3. Pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły,
  4. Współudział w realizacji programu wychowawczego, programu profilaktyki oraz zadań opiekuńczych szkoły,
  5. Współudział w organizacji różnych form pozalekcyjnej działalności dzieci,
  6. Udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu,
  7. Zapewnienie rodzicom we współpracy z innymi organami szkoły rzeczywistego wpływu na działalność szkoły, wśród nich w szczególności:
    1. znajomości zadań i zamierzeń edukacyjnych i wychowawczych w szkole i klasie,
    2. uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów w nauce, zachowaniu i ewentualnych przyczyn trudności w nauce,
    3. znajomości statutu szkoły i wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
    4. aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły,
  8. Gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy.

Art. 3
Struktura organizacyjna

§ 7.

Podstawowym ogniwem organizacyjnym rodziców jest zebranie rodziców uczniów danej klasy.

§ 8.

  1. Radę Rodziców tworzą przedstawiciele rad oddziałowych, po jednym przedstawicielu z każdego oddziału, wybranych w tajnych wyborach (jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic)
  2. Członkowie Rady Rodziców pełnią swe funkcje honorowo.
  3. Plenarne zebranie Rady Rodziców szkoły wybiera spośród siebie:
    1. Zarząd jako wewnętrzny organ kierujący pracami rady Rodziców,
    2. Komisje Rewizyjną jako organ kontrolny Rady Rodziców.
  4. Zarząd Rady Rodziców składa się z pięciu członków: przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz jednego członka zarządu.
  5. Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób. Przynajmniej jeden członek komisji rewizyjnej powinien być dobrze zorientowany w przepisach prawa finansowego i rachunkowości. Członkowie komisji rewizyjnej wybierają przewodniczącego i wiceprzewodniczącego na swoim pierwszym posiedzeniu.

§ 9.

  1. Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok. Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru nowej rady.
  2. Zarząd Rady Rodziców jest organem wykonawczym między plenarnymi zebraniami ogółu rodziców.

§ 10.

Najwyższą władzą ogółu rodziców jest plenarne zebranie wszystkich rodziców.

Art. 4.
Ordynacja wyborcza

§ 11.

  1. Zebranie rodziców wybiera na pierwszym zebraniu klasowym, zorganizowanym we wrześniu w danym roku szkolnym, w głosowaniu tajnym, spośród siebie oddziałową radę rodziców, składającą się z trzech osób, tak by można było wyłonić przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
  2. Lista kandydatów do danego organu nie może być mniejsza od liczby miejsc ustalonych dla danego organu. Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie lub pisemnie (jeśli nie mogą wziąć udziału w zebraniu wyborczym) swoją zgodę na kandydowanie. Członkowie poprzednich struktur mogą kandydować ponownie.
  3. Wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskają zwykłą większość głosów uczestników prawomocnego zebrania wyborczego.
  4. Przy równej ilości uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.
  5. Nowo wybrane organy mają obowiązek ukonstytuowania się na swoim pierwszym posiedzeniu.
  6. Przewodniczący rady oddziałowej obligatoryjnie wchodzi w skład Rady Rodziców.

§ 12.

Porządek obrad plenarnego zebrania sprawozdawczo-wyborczego Rady Rodziców:

  1. wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz innych organów zebrania, takich jak: komisja regulaminowa, komisja uchwał i wniosków, komisja wyborcza. Wybory do tych funkcji są tajne,
  2. sprawozdanie ustępującego organu z działalności w okresie sprawozdawczym,
  3. sprawozdanie komisji rewizyjnej i wniosek o udzielenie (lub nieudzielanie) absolutorium ustępującemu organowi,
  4. informacja dyrektora szkoły o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu placówki,
  5. ewentualne wystąpienia zaproszonych przedstawicieli innych organów szkoły lub organizacji,
  6. plenarna dyskusja programowa,
  7. uchwalenie wniosków programowo-organizacyjnych do działalności Rady Rodziców w następnej kadencji,

§ 13.

Wybory członków nowych organów Rady Rodziców:

  1. Wybór komisji skrutacyjnej:
    1. zgłaszanie kandydatów, którzy wyrażają zgodę na udział w pracach komisji;
    2. wybór kandydatów w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów;
    3. ukonstytuowanie się komisji - wybór przewodniczącego i  protokolanta
  2. Wybory zarządu:
    1. ustalenie przez komisję regulaminową listy obecności i stwierdzenie prawomocności zebrania,
    2. przypomnienie zasad wyborczych oraz ustalenie listy przynajmniej pięciu kandydatów, tak by można było wyłonić przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz jednego członka zarządu przez komisję wyborczą,
    3. tajne głosowanie,
    4. ogłoszenie wyników wyborów przez przewodniczącego komisji wyborczej,
    5. zarząd konstytuuje się na swoim pierwszym posiedzeniu
  3. Komisji rewizyjnej:
    1. przypomnienie zasad wyborczych oraz ustalenie listy przynajmniej trzech kandydatów, tak by można było wyłonić przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz jednego członka zarządu przez komisję wyborczą,
    2. tajne głosowanie,
    3. ogłoszenie wyników wyborów przez przewodniczącego komisji wyborczej,
    4. zarząd konstytuuje się na swoim pierwszym posiedzeniu

§14.

Inne plenarne posiedzenia Rady Rodziców przyjmują taki sam porządek obrad jak w  § 11, z tym, że opuszcza się w nim punkty dotyczące wyborów, a sprawozdanie komisji rewizyjnej nie zawiera wniosku w sprawie absolutorium, lecz jedynie wnioski pokontrolne.

Art. 6.
Ramowy plan pracy Rady Rodziców i jej organów

§ 15.

  1. Plenarne zebranie ogółu rodziców szkoły zwoływane jest przez plenarne posiedzenie Rady Rodziców, co najmniej raz w czasie kadencji Rady.
  2. Plenarne posiedzenie Rady Rodziców jest zwoływane przez zarząd, nie rzadziej niż raz w roku szkolnym.
  3. Zebranie plenarne Rady Rodziców może być zwoływane także w każdym czasie na wniosek Oddziałowych Rad Rodziców z co najmniej trzech klas, na wniosek dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej złożony do zarządu Rady.

§ 16.

  1. Zarząd Rady Rodziców obraduje w miarę potrzeb, nie rzadziej niż cztery razy w czasie trwania kadencji.  Na posiedzenie zarządu można zapraszać się dyrektora szkoły lub inne osoby.
  2. Posiedzenie zarządu Rady Rodziców są protokołowane w protokolarzu Rady Rodziców, za który odpowiada sekretarz zarządu.

§ 17.

  1. Posiedzenia kontrolne komisji rewizyjnej są obligatoryjne przed plenarnymi posiedzeniami Rady Rodziców. Komisja rewizyjna może zbierać się także z własnej inicjatywy lub na wniosek zarządu Rady Rodziców, Rady Rodziców Klasy, dyrektora szkoły.
  2. Ustalenia i wnioski komisji rewizyjnej muszą mieć każdorazowo formę pisemną i są przedstawiane: plenarnemu posiedzeniu Rady Rodziców, prezydium Rady Rodziców oraz osobom, które wnioskowały o zwołanie komisji rewizyjnej.

§ 18.

Formy i częstotliwość działania innych struktur utworzonych w ramach Rady Rodziców: komisje problemowe, zespoły robocze wynikające z potrzeb związanych z realizacją zadań, jakich się te zespoły podjęły.

§ 19.

Zebrania rodziców poszczególnych klas odbywają się z inicjatywy samych rodziców, Klasowej Rady Rodziców lub wychowawcy klasy.

§ 20.

Rada Rodziców może tworzyć stałe lub doraźne komisje spośród rodziców do wykonania określonych zadań, a w szczególności:

  1. opiniowania pracy dyrektora lub wicedyrektora - w skład wchodzą rodzice, tworzący zarząd rady;
  2. opiniowania pracy nauczyciela - w skład wchodzą rodzice danej klasy, w której oceniany      nauczyciel jest wychowawcą, uczy któregoś z przedmiotów;
  3. opiniowania pracy wychowawcy świetlicy - w skład wchodzą rodzice uczniów dojeżdżających;
  4. opiniowania pracy nauczyciela bibliotekarza - w skład wchodzą rodzice wybrani przez przewodniczącego Rady Rodziców.

Art. 7.
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

§ 21.

Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły z następujących źródeł:

  • ze składek rodziców,
  • z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji, do których zwróci się prezydium Rady,
  • z dodatkowych imprez organizowanych przez Radę Rodziców dla rodziców i mieszkańców środowiska szkoły,
  • z działalności gospodarczej i z innych źródeł.

§22.

  1. Wysokość składki rodziców ustala się na początku każdego roku szkolnego na plenarnym zebraniu rodziców. Ustalona wysokość składki podlega indywidualnemu zadeklarowaniu jej wnoszenia przez każdego z rodziców.
  2. Jeśli do szkoły uczęszcza więcej dzieci tych samych rodziców, to pierwsze dziecko wpłaca składkę w pełnej wysokości, kolejne połowę składki.

§23.

Zebrane środki przeznacza się na:

  1. dofinansowanie konkursów i imprez ogólnoszkolnych ( min. Olimpiady, konkursy przedmiotowe, Dzień Dziecka, uroczyste apele ogólnoszkolne);
  2. nagrody rzeczowe dla wyróżniających się uczniów;
  3. pomoc materialna dla dzieci w sytuacjach losowych;
  4. częściowe finansowanie wycieczek klasowych (klasy I-III)
  5. dofinansowanie kosztów szkolnych reprezentacji sportowych, artystycznych;
  6. zakup książek, środków dydaktycznych i sprzętu technicznego;
  7. dofinansowanie działalności statutowej szkoły.

§ 24.

Składki wpłacane są do skarbnika rady oddziałowej lub indywidualnie na konto rady rodziców. W wyjątkowych przypadkach, za zgoda przewodniczącego składkę może zbierać wychowawca klasy.

§25.

Wydatkowanie środków Rady Rodziców odbywa się na podstawie „Preliminarza wydatków Rady Rodziców na każdy rok szkolny", zatwierdzonego każdorazowo przez Radę Rodziców.

Art. 8.
Obsługa księgowo - rachunkowa środków finansowych Rady Rodziców

§26.

  1. Do obsługi księgowo-rachunkowej funduszy Rady Rodziców, prowadzenia księgowości oraz obsługi rachunkowej użytkowej funduszu zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem wyznacza się skarbnika Rady Rodziców.
  2. Zarząd zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania bieżących wpłat i przelewów.
  3. Zasady rachunkowości oraz obieg dokumentów finansowych regulują odrębne przepisy.
  4. Na zebraniach klasowych skarbnik klasowy przedstawia sprawozdanie z działalności finansowej Rady Rodziców a skarbnik Rady Rodziców na zebraniu plenarnym.

Art. 9.
Postanowienie końcowe.

§27.

  1. W celu wymiany informacji i współdziałania  z innymi organami szkoły Rada Rodziców zaprasza na swoje zebrania plenarne, a zarząd Rady na swoje posiedzenia regulaminowe dyrektora szkoły oraz kierownictwo pozostałych organów szkoły.
  2. Rada Rodziców poprzez różne formy swego działania zapewnia realizację uprawnień ustawowych i statutowych społeczności rodzicielskiej określonych w art.2 niniejszego regulaminu.
  3. W przypadku nie respektowania tych uprawnień przez dyrekcje szkoły lub podległych jej pracowników, a także przez radę pedagogiczną zarząd Rady Rodziców może złożyć pisemne zażalenie na tego rodzaju stan rzeczy, zgodnie z procedurą rozstrzygania sporów miedzy organami szkoły, ustaloną w statucie szkoły.

§ 28. 

Członkowie Klasowych Rad Rodziców, zarząd Rady Rodziców i członkowie komisji rewizyjnej mogą złożyć rezygnację lub być odwołani lub ze swoich funkcji przed upływem kadencji, jeśli gremia, które dokonały ich wyboru, postanowią ich odwołać. Odwołania dokonuje się przez podjęcie uchwały według procedury ustalonej w rozdz. IV tego regulaminu.

§ 29. 

Rada Rodziców posługuje się pieczątką podłużną o treści: Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej im. Mieszka I w Mieszkowicach.

§ 30.

Na zakończenie kadencji przewodniczący przekazuje dokumentację nowo powołanej radzie. Dokumentacja przechowywana jest w szkole, w uzgodnionym z dyrektorem miejscu.

§ 31.

Zmiany w regulaminie zatwierdzono uchwałą Rady Rodziców z dnia  16 października


Do pobrania