Postawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz.1591)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz.1643)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1652).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59).
ROZDZIAŁ I
ZASADY ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
§ 1
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w szkole organizuje i nadzoruje Dyrektor szkoły.
- Szkoła udziela i organizuje uczniom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych przepisami prawa.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają:
- nauczyciele,
- wychowawcy,
- specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (psycholog, pedagog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny i inni specjaliści).
§ 2
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeń zachowania i emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytowa ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia,
- rodziców ucznia,
- yrektora szkoły,
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,
- pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej,
- poradni,
- asystenta edukacji romskiej,
- asystenta nauczyciela lub asystenta wychowawcy świetlicy,
- pomocy nauczyciela,
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- kuratora sądowego,
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotów działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczniów,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- przedszkolami, szkołami i placówkami,
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w:
- rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych,
- rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Wszelkie działania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczna na terenie szkoły koordynuje pedagog szkolny.
- Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści w szkole prowadzą działania pedagogiczne mające na celu w szczególności:
- rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w tym uczniów szczególnie uzdolnionych oraz trudności w uczeniu się i zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
- Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści prowadzą w szczególności
- obserwację pedagogiczną mającą na celu rozpoznanie u uczniów
- trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań;
- szczególnych uzdolnień;
- doradztwo edukacyjno-zawodowe.
- obserwację pedagogiczną mającą na celu rozpoznanie u uczniów
- W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomoc w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.
- Wychowawca klasy lub dyrektor szkoły informuje innych nauczycieli, wychowawców lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem (jeżeli stwierdzi taką potrzebę), oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.
- Wychowawcy i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia.
- Każdy nauczyciel oraz specjalista zatrudniony w szkole ma obowiązek prowadzić działania pedagogiczne, których celem jest:
- rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym szczególnie uzdolnionych;
- zaplanowanie sposobów ich zaspokajania;
- realizacja zaleceń i ustaleń poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- dokonywanie bieżących obserwacji oceny efektywności działań
- formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań, których celem jest poprawa funkcjonowania ucznia z uwzględnieniem wniosków dotyczących dalszych działań.
- W przypadku gdy pomimo udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia w szkole, dyrektor za zgodą rodziców ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
§ 3
FORMY UDZIELANEJ POMOCY
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom przez nauczycieli i specjalistów w formie:
- bieżącej pracy z uczniem,
- przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów,
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć rozwijających umiejętność uczenia się,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
- porad i konsultacji,
- warsztatów.
- Porady i konsultacje dla uczniów oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców uczniów i nauczycieli prowadzą nauczyciele i specjaliści.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
ROZDZIAŁ II
ZADANIA DYREKTORA
§ 1
- Dyrektor szkoły organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szczególności:
- Ustala formy udzielanej pomocy, okres ich udzielania i wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przeznaczonych na realizację tych form.
- Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio dyrektor lub wychowawca współpracują z rodzicami ucznia lub oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, wychowawcami klas i specjalistami.
- Dyrektor szkoły może wyznaczyć inną osobę do planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W przypadku, gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wychowawca lub dyrektor planując uczniowi udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem mające na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
- Informuje pisemnie rodziców/prawnych opiekunów ucznia o ustalonych formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- Dyrektor szkoły tworzy zespół dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia.
- Dyrektor szkoły wyznacza koordynatora pracy zespołu, którym może być wychowawca lub pracujący z nim specjalista.
- Powiadamia pisemnie rodzica o posiedzeniu zespołu, bądź upoważnia do tego koordynatora zespołu.
ROZDZIAŁ III
ZADANIA WYCHOWACY
§ 1
- Planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie indywidualnego nauczania oraz opiniach poradni.
- Informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Współpracuje z rodzicami ucznia oraz w zależności od potrzeb z innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią lub innymi osobami.
- Sporządza w dzienniku wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną swojej klasy.
- Gromadzi w teczce wychowawcy dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ROZDZIAŁ IV
TRYB UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ UCZNIOM POSIADAJĄCYM ORZECZENIE O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
- Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor tworzy zespół i powołuje koordynatora.
- Zespół na podstawie ustalonych przez dyrektora szkoły form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Zespół co najmniej dwa razy w roku dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. W oparciu o wnioski wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz diagnozę a także zalecenia zawarte w orzeczeniu, zespół opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.
- Zespół dokonując okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i uwzględniając ocenę efektywności programu, w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
- Spotkania zespołu zwołuje osoba koordynująca pracę zespołu.
- Osoba koordynująca pracę zespołu informuje dyrektora szkoły o planowanym terminie spotkania z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu.
- W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
- na wniosek rodzica/opiekuna prawnego - przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
- na wniosek rodzica ucznia lub za ich zgodą - inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
- Ustalenia zespołu są uwzględniane w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym opracowanym dla ucznia.
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny zawiera treści określone w aktualnych aktach prawnych.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ZAŁACZNIKI:
- Wzór pisma do rodziców/prawnych opiekunów informującego o udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wzór Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego